Wednesday, April 30, 2008

Aqidah Laman Interaksi Mufti 'Beralih Arah' ?


Hairan bin Ajaib. Itulah yang dapat penulis katakan apabila memasuki link yang sebelum ini penulis sertakan di ruangan 'jawapan kepada persoalan aqidah'. Penulis meletakkan link di blog ini berhubung dengan laman interaksi mufti dalam persoalan 'Di mana Allah' hairan mengapa pihak yang bertanggungjawab 'terlalu rajin' dalam mengemas kini jawapan tersebut.


Sebagai bukti penulis ingin berkongsi perbezaan yang jelas jawapan sebelum dan selepas pihak yang bertanggungjawab mengambil keputusan untuk mengubah jawapannya.(Sila klik gambar/link di bawah gambar untuk lihat perbezaannya yang jelas dibuat).



Fatwa /Jawapan Sebelum Dikemas Kini (2/3/2005)



Fatwa/Jawapan Selepas Dikemas Kini(11/3/2008)

Penulis merasakan jawapan ’asal’ lebih jelas dan mampu membuatkan orang yang bertanya dan yang membaca memahaminya. Tetapi apabila perubahan jawapan dibuat dan dikemas kini, jawapan itu seperti tergantung dan memerlukan penjelasan yang lebih panjang. Perbezaan dua jawapan berkenaan soal aqidah ini penulis rasakan adalah satu usaha dangkal pihak yang bertanggungjawab terhadap laman web interaksi mufti ini apabila menganggap masyarakat awam adalah jahil untuk didedahkan dengan jawapan daripada hadith-hadith dan ayat-ayat Al-Quran tentang hal tersebut.

Penulis cuba bersangka baik, tetapi persoalannya mengapa jawapan yang ringkas dan padat itu ditukar menjadi jawapan yang pendek dan tergantung? Allahu’alam. Penulis sama sekali tidak menuduh mana-mana pihak bahawa terdapat penyelewengan dalam jawapan tersebut cuma sahaja timbul rasa pelik mengapa kemas kini itu perlu dilakukan?

Kemas kini pada tarikh 11-03-2008 seharusnya menjadikan jawapan yang diberikan lebih mantap dan meyakinkan bukannya membuang 33 baris daripada 35 baris dan hanya meninggalkan 2 baris jawapan yang samar-samar. Diharapkan pihak pejabat mufti tidak terpengaruh dengan dakyah sesetengah golongan yang cuba menyesatkan kelompok yang beriman dengan kategori-kategori Tauhid Rubbubiyyah, Uluhiyyah dan Asma’ Wa Sifat. Jawapan yang samar-samar seperti ’wujudnya Allah Azza Wa Jalla tidak dilingkungi oleh tempat seolah-olah membelakangi ayat-ayat Quran yang jelas menjelaskan sifat istiwa’nya Allah di atas ’Arasy.

Para pembaca sudah cukup matang untuk membezakan antara dua gambar yang dikemukan di atas. Maka gunakan kebijaksanaan anda untuk menilai, daripada dua jawapan di atas. Hanya akan timbul dua pilihan, sama ada jawapan asal itu salah dan perlu diperbetulkan ataupun jawapan yang telah dikemas kini itu lebih tepat berbanding yang lama.

Tulisan ini tidak sama sekali bertujuan mempertikaikan aqidah mana-mana pihak. Tetapi persoalan timbul dalam benak penulis apabila mereka yang bertugas di pejabat mufti barangkali mempunyai pemahaman yang berbeza dalam memahami ilmu aqidah. Cuma benarkah aqidah yang dicanang-canangkan sesetengah pihak wujudnya Allah tidak bertempat? Diharap pihak yang bertanggungjawab dapat melakukan analisa yang adil dan telus. Di bawah penulis sertakan perbahasan dan bahan bacaan ringkas untuk para pembaca membuat pertimbangan.

Fatwa/Jawapan Asal dari laman Mufti

Ringkasan Aqidah Imam 4 Mazhab

Di mana Allah Azza Wa Jalla?

Allah Istiwa' 'Ala 'Arasy

Aqidah Allah Wujud Tidak Bertempat Aqidah Muktazailah dan Jahmiyyah


Wallahu’allam.
Ibn Yusof
1 Mei 2008/ 24 Rabi' Al-Thani 1429
11:14 a.m
http://www.ibnyusof.blogspot.com/

No comments: