ü Nama:
- Ahmad bin Syu'aib bin Ali bin Sinan bin Bahr
ü Umur
- 215 H sehingga 303 H (dikebumikan di Bait al-Maqdis,Palestina) (88 tahun).
ü Sunan An-Nasai’/ Sahih Nasa’i juga dikenali sebagai kitab yang bernama Sunan al-Sughra, atau diriwayatkan oleh beliau sendiri sebagai al-Mujtabar (pilihan/saringan), tetapi dikalangan penuntut ilmu sebagai Sunan al-Kubra.
ü Orang Parsi pada zaman itu, dan belajar bahasa Arab kerana bahasa perantaraan pada waktu itu ialah bahasa Arab.
ü Mula pembelajaran hadis seawal umur 15 tahun.
ü Guru beliau yang rapat; Banyak hadis dimulakan dengan ‘Haddasana Qutaibah bin Sa'id’ (Guru kepada Imam An-Nasa’i)
ü Antara guru yang lain;
1. Imam Abu Dawud
2. Imam Abu Isa at Tirmidzi
3. Ishaq bin Rahawaih
4. Al Harits bin Miskin
5. Ali bin Kasyram
6. Ramai lagi
ü Guru kepada ramai ulamak yang hebat / antara murid-muridnya yang terkenal ; Abu 'Ali An Naisaburi (al-Hafiz/al-Imam) antara murid yang paling baik hafalan, dan juga Imam Ibn Adi.
ü Antara anak muridnya yang terkenal:
1. Abu 'Ali An Naisaburi
2. Abu al Qasim al Thabarani
3. Ahmad bin Muhammad bin Isma'il An Nahhas an Nahwi
4. Hamzah bin Muhammad Al Kinani
5. Muhammad bin Ahmad bin Al Haddad asy Syafi'i
6. Al Hasan bin Rasyiq
7.Ramai lagi.
ü Disamakan dengan Imam al-Bukhari dan Imam Abu Zur’ah oleh Imam al-Dzahabi. Kerana ketelitian dan hafalannya yang tinggi.
ü Sunan al-Kubra tersebar luas di Andalus dan sebelah Hijaz.
- Imam Nasai sendiri mengaku tidak semua sahih di dalamnya.
ü Al-Mujtabar atau Sahih An-Nasai kerana ianya dinilai sahih disisi Imam An-Nasai’ walaupun ada ulamak yang katakan dalam Sunan ini wujud hadis yang tidak sahih statusnya.
ü Antara imam yang mengiktiraf sunan ini sebagai kitab sahih ialah Imam Abu 'Ali An Naisaburi, Ibn Mandah,Darutqutni, al-Hakim (pemilik al-Mustadrak) dan Ibn Sakan lain-lain mengiktiraf dan mengatakannya sebuah kitab Sahih. Kesimpulan, al-Mujtabar dikenali sebagai Sahih an-Nasai oleh majoriti ulamak hadis Mutaqaddimin.
ü Antara periwayat kitab sunan ini ialah,
1. Anak murid kanannya Ibn Sunni (yang sangat mahsyur)
2. Anaknya sendiri Abdul Karim, dan
3. Warid al-Kassim al-Ghasib.
- Contoh lain, Shaikh Abdullah Fahim (ulamak tanah air 1960-an – datuk kepada bekas Perdana Menteri,Pak Lah) juga meriwayatkan daripada Ibn Sunni. Penting untuk tujuan pengesahan penulis.
ü Ketegasan beliau dalam meriwayat hadis:
ü Pernah mengkritik beberapa perawi hadis yang ada di dalam Sahih Bukhari dan Muslim.
ü Hadis yang diriwayatkan beliau cukup tinggi penelitian dan ketegasannya.
- Contoh: Sa’ad Ali al-Zannjani pernah ditanya tentang seseorang perawi, perawi itu dianggap tidak dhoif tetapi Imam An-Nasai mendhoifkan perawi itu. Walhal Zanjani yang sudah dikenali dengan ketegasan beliau menilai perawi, begitulah tingginya penilaian beliau terhadap seseorang perawi.
ü Penilaian pandangan Shaikh al-Albani melalui buku beliau bertajuk Dhoif Sunan al-Nasai
i. Hadis 36; tentang membaca bismillah sebelum pembacaan al-Fatihah.
- Abu Hurairah yang katakan solat beliau paling dekat dengan solat Nabi ; disahihkan oleh Ibn Khuzaimah,Ibn Jarud, Ibn Hibban, Daruqutni.
- ada atsar sahabah baca basmalah secara jahr (Daruqutni)
- Pandangan mazhab ; Imam Ahmad secara sir (tetapi dinukilkan oleh Ibn Taimiyyah sekiranya pergi ke Madinah maka perlunya dibaca secara jahr), Imam Malik tidak perlu baca, Imam Syafie katakan perlu baca jahr (berdasarkan perbuatan sahabat) kerana hikmah untuk mengekalkan sunnah perbuatan itu daripada hilang terus.
ii. Hadis tentang mengangkat takbir sehingga hampir sampai dengan telinga.
- Nasai katakana hadis ini sahih
iii. Hadis 44 ; Hadis diriwayatkan oleh Anas yang solat dengan Nabi, solat Zohor,
- disahihkan oleh Ibn Khuzaiman, Ibn Hibban.
iv. Hadis 49 ; Hadis tentang Nabi solat dengan turun lutu terlebih dahulu
- Sahih oleh Ibn Khuzaimah, Ibn hibban, Ibn Sakan, Al-Khotabi, al-Hakim, manakala Imam Tirmidzi katakanan hadis hasan.
v. Hadis 52
vi. Hadis 68 (no. 174 dalam al-Mujtabar) tentang menundukkan tasyahud
- Mengangkat jari oleh Abu Daud, tetapi dijudulkan sebagai menundukkan jari ketika tasyahud oleh An-Nasai, menunjukkan penilaian lebih halus.
- diriwayatkan juga oleh Ibn Hibban, Ibn Khuzaimah etc.
ü Perawi-perawi yang dhoif dalam Sunan Nasai?
- Ibn Hajar dalam Fathul Bari katakan; para ulamak yang bertanggungjawab untuk memilih perawi. Maka wujud kelebihan yang dimiliki oleh para imam untuk menilai dan memilih hadis-hadis yang sahih hatta kadang kala wujud para imam lain yang dipertikaikan status sesetengah perawi.
Kesimpulan
- Tidak mengetahui latar belakang buku, menggunakan buku tanpa menyelidik penulis dan manhaj yang digunakan oleh penulis
- Pembacaan yang tidak meluas
- Tidak mengetahui perbezaan zaman dan penulis kitab dan darjat ulamak hadis.
- Kelemahan dalam bahasa Arab, untuk membaca semula buku asal (buku asal tidak diterjemah sepenuhnya dan ada terjemahan yang silap)
- Kekurangan atau ketiadaan satu perasaan ingin melengkapkan dengan ilmu serta amal (bukan sekadar membaca hadis tetapi perlu juga beramal dan berdisiplin dalam berinteraksi dengan hadis)
- Tidak mempunyai jadual prioriti ; jadual belajar, membaca dan menulis etc.
- Terlalu gopoh dalam membuat kesimpulan, maka perlunya pembacaaan yang meluas.
Ibn Yusof
15 Julai 2010/ 2 Syaaban 1431
11.37p.m
www.ibnyusof.blogspot.com
No comments:
Post a Comment