Thursday, December 4, 2008

Selangkah Ke Hadapan Melontar Batu Loncatan

Majalah I Bil.74 Bulan Disember 2008

Segala puji bagi Allah, kami memuji-Nya dan kami memohon pertolongan-Nya dan kami memohon keampunan-Nya, dan kami berlindung kepada Allah dari keburukan diri kami dan dari keburukan perbuatan kami. Syukur kepada Allah, Tuhan sekalian alam, artikel “Jangan Bicara Soal Bid’ah” telah terpilih untuk dimuatkan di dalam Majalah I bulan Disember 2008 kali ini atas judul “Perlukah Bicara Soal Bidaah”. Sejak di awal pelancaran blog ini, tulisan-tulisan yang dimuatkan di dalam blog penulis anggap sebagai sarana untuk melatih diri penulis sehingga mencapai standard artikel yang sesuai untuk dihantar ke majalah-majalah ataupun dikumpul untuk tujuan pembukuan. Kebanyakannya hasil tulisan sekurang-kurangnya menggunakan bahasa melayu tinggi. Malah kebanyakan entri artikel melibatkan tajuk-tajuk dan isu-isu yang perlu dikupas berdasarkan kajian dan pembelajaran penulis. Malahan, desakan dan dorongan beberapa rakan seperjuangan untuk mula serius menghantar artikel-artikel ke majalah-majalah dan menulis buku telah lama penulis pertimbangkan.

Atas respon positif dari rakan-rakan, penulis telahpun bercadang untuk melahirkan buku sulung penulis atas dasar sangkaan idea tersebut belum pernah lagi dihasilkan di Malaysia ini. Penulis masih lagi dalam proses pengumpulan bahan, menulis dan menyiapkan kertas kerja untuk dihantar kepada beberapa pihak penerbitan untuk pertimbangan lanjut. Semangat untuk terus menulis ini terus membugar selepas mengambil keputusan untuk tidak lagi berforum di alam maya atas sebab-sebab tertentu (akan dijelaskan kemudian) . Maka masa yang dahulunya banyak dihabiskan di ruang maya menjawab persoalan-persoalan yang diutarakan di dalam forum boleh diguna pakai untuk fokus pada penulisan artikel-artikel dan buku yang bermanfaat.

Jika sewaktu berforum, idea dan jawapan penulis boleh dipadam, diubah dan disekat mengikut kehendak pihak yang tidak bertanggungjawab. Maka sekurang-kurangnya dengan menulis di ruangan blog sendiri dan melahirkan lebih banyak penulisan-penulisan untuk majalah dan buku, tiada siapa boleh menyekat gelombang ini. Pihak moderator forum dengan sedikit kuasa yang dimanipulasi itu, boleh berlagak sewenangnya dan menapis jawapan dan ulasan mengikut nafsu mereka, akan tetapi mereka barangkali lupa bahawa dunia tanpa sempadan di dalam alam maya ini sungguh luas dan mereka akan gagal jika cuba untuk menyekat dan memandulkan fikrah orang awam (Siapa makan cili, Dia yang rasa pedas).

Apa tidaknya jika ‘Mempersoalkan sesuatu kebenaran’ selalu disalah ertikan sebagai tidak menghormati, biadap atau tidak mempercayai para ulama'. Mereka ini lupa konsep dan metodologi sebegini jugalah yang diguna pakai para ulama' dalam membahaskan isu-isu agama dan bukankah ianya wajar dicontohi penuntut-penuntut ilmu selagimana ianya masih dalam landasan dan disiplin ilmu?

Tambahan pula, ‘ustaz-ustaz’ Trojan ini perlu diantiviruskan, mengapa? Kerana sesetengah para ustaz dan golongan agamawan yang dijangkiti virus Trojan ini ini tidak lansung membantu kepada pencernaan ilmu, malahan memasungkan fikrah ummat agar lebih barah. Kesalah fahaman metodologi juga boleh menjadi virus yang akhirnya menular dalam sistem operasi pemikiran masyarakat. Penulis pernah disoal dengan sinis tentang bagaimana pula halnya dengan kes yang mana Anti-virus murah yang memadam fail-fail yang disangka virus merbahaya?

Majoriti komputer menggunakan anti-virus percuma dan murah, hanya sahaja syarikat-syarikat besar yang mampu membeli anti-virus yang mahal dan berkesan. Akan tetapi ia tidak bermakna anti-virus percuma dan murahan tidak mampu mengesan virus,worm atau trojan. Jika benarpun wujud perisian anti-virus murah yang memadam fail-fail yang disangka virus merbahaya, tetapi amat penting kepada sistem operasi, ianya pasti bersebab. Jangan kerana kita tidak memahami manual dan kerja sebenar antivirus baik yang murah mahupun yang mahal, kita menyalahkannya memadam fail-fail yang dijangkiti virus, apatah lagi penyakit berbahaya seperti trojan yang sewajarnya dipadamkan kerana kesan buruknya pada masa akan datang kepada sistem operasi komputer.

Perkataan metodologi itu sendiri penulis rasa wajar difahami dengan jelas. Hal ini kerana terjadi salah faham sesetengah pihak apabila perbuatan 'mempersoalkan' dianggap sebagai satu konotasi yang negatif. Jika semua yang dikatakan oleh golongan agamawan hanya terbuka kepada perbincangan oleh mereka yang layak yakni golongan agamawan juga, maka proses pembelajaran ini sangat bercanggah dengan apa yang diamalkan di universiti-universiti Islam kebanyakannya baik di Malaysia mahupun Islamabad dan sebagainya. Penjelasan dan pemahaman ini wajar dilihat dalam pembentangan pada tahun 1977 sewaktu Prof.Al-Attas mewakili Malaysia di Conference on Islamic Education. Pembaik pulihan dalam proses pembelajaran ini telah lama dicanang oleh Ismail Al-Raji Al-Faruqi, dan seperti mana salah satu dari 12 tingkatan yang disentuh dalam model yang beliau hasilkan adalah penekanan terhadap Critical Assestment, dalam bahasa mudahnya berfikiran kritis dan kreatif.

Ya, penuntut ilmu yang ingin berbincang apa yang telah dinyatakan oleh golongan agamawan memerlukan guru yang membimbing dan meneliti perbincangan! Sewajarnya ruang lingkup guru itu juga diluaskan skopnya agar ianya tidak menjurus kepada sekadar talaqqi kitab face to face semata tanpa mengambil kira aspek-aspek lain. Sebagai contoh, perbincangan dan penukaran idea juga boleh diambil kira sebagai salah satu bentuk pembelajaran.

Sama ada sedar atau tidak ,antara salah faham yang berada dalam benak non muslim berdasarkan pengalaman penulis bersama Islamic Information Service di Malaysia ialah kenapa dan bagaimana Islam seakan menjadi berpecah-pecah sepertimana Christian Catholic dan Protestant. Ini semua wujud kerana kejumudan sesetengah pihak dalam memahami seni berdakwah, maka menjadi tugas para pendakwah semua untuk mempamerkan keluasan dan keindahan Islam itu secara keseluruhan. Maka jika disoal untuk apa penulis bersemangat dalam bidang penulisan ini? Jawapannya, untuk mempamerkan keluasan dan keindahan Islam itu secara keseluruhan.

Wallahu’allam.
Ibn Yusof
4 Disember 2008 / 6 Zulhijjah 1429
5.38 p.m
www.ibnyusof.blogspot.com

2 comments:

AsNiza said...

Bismillah..

Saya hormati pendirian dan pendapat saudara..

Matlamat masih sama tapi mungkin cara yang berbeza, mana yang terbaik bagi saudara, teruskan sahaja dan insyaAllah, niat yang baik akan di permudahkan Allah..

Semoga tercapai cita-cita dan cemerlang dalam apa yang di lakukan..

Amin.

Ibn Yusof said...

Bismillah,

Jazakillahu khair atas doa, pandangan,sokongan dan dorongan ukt.

Saya tidak berniat mengkritik sesiapa cuma sahaja merasakan adalah lebih baik memberi tumpuan kepada gelanggan sendiri daripada memasuki gelanggang org lain yang mungkin menyebabkan diri ini tidak disenangi orang ramai.

Wallahu'allam =0)