Wednesday, December 3, 2008

Perjalanan “Mencari Sang Murabbi Yang Hilang”


Selepas terlantar lima hari di atas tilam sambil berselubung di dalam selimut, demam yang saya hadapi masih tidak kebah. Malah sakit-sakit sendi mula menyerang dan badan terasa lenguh seperti berkerja lebih masa, walhal sepanjang masa hanya terlantar dan sesekali mengadap komputer untuk membaca beberapa bahan untuk rujukan artikel masa hadapan. Hari kelahiran saya pada 21 November dirasakan tidak ada apa yang istimewanya, cuma petang itu selepas solat Jumaat akhi Syarief, Husaini dan Abang Razak datang melawat. Tatkala itu diri dirasakan semakin pulih dan bersemangat. Tetapi ianya tidak tahan lama apabila malamnya itu saya terpaksa dimasukkan ke hospital akibat platlet darah yang berada di bawah tahap normal.

Kerisauan mengenai demam Chikugunya yang disiarkan di dalam televisi mula menyinggah benak fikiran saya apabila simptomnya seakan sama, apatah lagi apabila demam yang semakin pulih diusuli pula oleh sakit-sakit sendi. Akhirnya keputusan menunjukkan saya dijangkiti demam denggi. Maka berkampunglah saya selama lima hari pula di dalam hospital. Walaupun ini bukan pertama kali ditahan di dalam wad sedemikian, ianya membantut perancangan saya sepanjang musim cuti ini yakni untuk menghasilkan lebih banyak penulisan.

Sepanjang berada di dalam hospital, saya dilawati oleh beberapa orang rakan seperjuangan yang membuatkan saya rasa semakin dihargai dan semakin bersemangat untuk meneruskan perjuangan hidup. Tambahan pula berpuluh-puluh sms diterima dari rakan-rakan member kata-kata semangat membuatkan saya semakin terharu.

Penghargaan mereka semua tidak akan saya sia-siakan untuk meledakkan semangat juang saya dalam mengharungi perjuangan dakwah ini. Keluar sahaja dari hospital, abang Razak dan abang K.A telahpun mengajak saya untuk ke Perlis, sekadar jalan-jalan kata mereka. Saya tidak tahu ada perjumpaan ijtima’ al-sunnah di Perlis. Tanpa berfikir panjang saya terus bersetuju walaupun baru sahaja keluar dari hospital. Hal ini kerana lima hari terperap di dalam wad menyebabkan saya berasa kebosanan dan kebuntuan yang amat. Barangkali perjalanan dapat meluaskan lagi pandangan sekaligus menjadi penawar selepas lima hari diselimuti kebosanan.

Kami bertiga bertolak hari khamis 27 November dan dijangka bermusafir selama lebih kurang lima hari. Bertolak dari UIA terus ke Penang menjemput akhi Fitri di Institut Al-Qayyim, Bukit Mertajam, Penang. Kemudian terus ke rumah sewa abang K.A di Perlis untuk bermalam di situ. Sepanjang perjalanan ke Perlis akhi Fitri dan yang lain mengajuk-ajuk dialog filem Sang Murabbi yang membuatkan kami semua tidak kering gusi. Saya yang masih belum menonton filem ini dihambat perasaan ingin tahu yang mendalam, apa yang istimewanya tentang filem ini?

Malam itu juga saya dipertontonkan dengan filem ini melalui laptop akhi Fitri sehingga jam 2 pagi. Baru saya dapat menangkap dialog-dialog yang diajuk sepanjang perjalanan kami. Esoknya usai solat subuh baru saya tahu motif perjalanan kami, ada perhimpunan atau ijtima’ al-Sunnah di Perlis, lokasi bertempat Dewan Warisan asalnya. Tatkala waktu solat Jumaat di masjid Alwi, Kangar, waktu itu saya melihat ramai muka-muka teman-teman seperjuangan yang saya kenali turut solat di situ. Kemudian pengumuman dibuat apabila lokasi Ijtima’ Sunnah bertukar ke Penang pula akibat menghormati kemangkatan bonda Raja Perlis pada hari tersebut. Maka berangkatlah semuanya ke Penang.

Syukur pada Ilahi apabila program Ijtima’ Sunnah tersebut berjalan dengan lancar walaupun terpaksa menghadapi pertukaran lokasi program pada saat-saat akhir. Forum dan mesyuarat perihal Konvensyen Sunnah dijalankan seperti yang dirancang dan saya berpeluang untuk turut serta. Cuma sahaja saya masih tidak faham apa hikmah di sebalik perjalanan jauh ini? Turun naik dari Perak, Penang, Kedah dan Perlis sepanjang lima hari? Tamat perjalanan lima hari ini saya mengahadap komputer,ingin mencatat sesuatu tentang apa yang saya perolehi di sepanjang perjalanan. Saya mula berimaginasi tentang segala yang ditempuh sepanjang perjalanan. Maka baru saya sedari ada satu pernyataan yang merangkumi jawapan kepada perjalanan tersebut dan akan saya muatkan dalam penulisan seterusnya. Yakni “Mencari Sang Murabbi Yang Hilang”…

Wallahu’allam.
Ibn Yusof
4 Disember 2008 /6 Zulhijjah 1429
1.58 p.m
www.ibnyusof.blogspot.com

No comments: