Monday, June 23, 2008

Virus,Worm dan Trojan Dalam Islam (Siri 1)

Cakap sahaja tentang virus, worm dan trojan, pasti para pembaca yang menggunakan komputer baik komputer peribadi mahupun laptop pernah mendengar tentangnya. Tetapi bila disoal apakah perbezaan antara ketiga-tiga makhluk perosak ini, jarang ada insan yang dapat menjawabnya melainkan mereka yang berpengetahuan ataupun yang pernah bertarung dengan makhluk perosak ini bermati-matian. Dengan itu, artikel kali ini akan cuba mendedahkan perbezaan tiga makhluk perosak ini, tetapi bukan sahaja dari sudut apa yang berlegar dalam perisian komputer anda, ianya juga berlegar di sekeliling komuniti Islam di alam maya ini seperti mana makhluk perosak.

Nama virus, worm dan trojan ini selalu diguna pakai dalam satu kategori yang sama walhal mereka ini adalah berbeza. Cuma sahaja persamaan yang dikongsi mereka ialah ketiga-tiga makhluk perosak ini mampu membuat komputer anda rosak, atau dalam erti kata lain membuatkan otak anda berhenti daripada berfungsi. Inilah sebab betapa pentingnya kita mengetahui perbezaan serta ciri-ciri makhluk perosak ini.

Golongan 1:Virus

Seperti mana jangkitan virus dalam alam offline begitulah juga fungsi virus di persekitaran komuniti Islam alam maya ini. Golongan ini wujud dalam bentuk yang pelbagai dan antara yang paling banyak berbanding makhluk perosak yang lain. Ada antara mereka yang hanya memberi pengaruh yang kecil manakala ada juga antara mereka yang mampu menjahanamkan otak anda. Mereka ini berpaut pada file-file sedia ada dan hanya berfungsi apabila anda membuka file tersebut. Lihat sendiri bagaimana aktifnya golongan virus ini daripada reaksi dan respon mereka.

Hal yang sama berlaku dalam komuniti Islam alam maya ini terutamanya dalam keseronokan kita berforum. Apabila sesuatu topik dibuka, maka berlumba-lumbalah ahli forum tersebut memberi pandangan masing-masing terutamanya dalam hal-hal isu semasa tanpa memikirkan kesan dan akibat daripada tulisan mereka itu. Reaksi virus ini tidak lebih sekadar hanya ingin bergaya dengan tingkatan jumlah posting mereka. Apakah mereka menyangka tulisan mereka ini tidak akan dihisab Allah Subhanallahu Ta’ala kelak. Berfirman Allah Ta’ala di dalam Al-Quran:

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ

“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya, (yaitu) ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk disebelah kanan dan yang lain duduk disebelah kiri. Tiada suatu ucapan pun yang diucapkannya melainkan di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir”[1]

Kenapa golongan seperti ini layak digelar virus? Hal ini kerana mereka ini menunjukkan reaksi apabila ada topik baru dibuka, begitu juga virus di dalam computer anda. Mereka ini hanya aktif apabila ada topik baru dibuka dan ianya hangat untuk dibincangkan. Pandangan-pandangan mereka terhadamp sesuatu isu kadang-kala menjerumuskan topik perbincangan ke arah ghibah. Hal-hal gosip artis,baik rumah tangga artis mahupun penceraian artis, hal-hal politik dan sebagainya. Hatta apabila sesuatu perkara itu memang benar-benar berlaku, ianya tetap ngibah atas saudara seagama dan lebih teruk jika hal itu ditokok tambah sehinggaenjadi fitnah.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah bertanya kepada para sahabat, “Tahukah kalian apa itu ghibah ?” Para sahabat menjawab, “Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui. “Beliau berkata, “Ghibah ialah engkau menceritakan hal-hal tentang saudaramu yang tidak dia suka” Ada yang menyahut, “Bagaimana apabila yang saya bicarakan itu benar-benar ada padanya?” Beliau menjawab, “Bila demikian itu berarti kamu telah melakukan ghibah terhadapnya, sedangkan bila apa yang kamu katakan itu tidak ada padanya, berarti kamu telah berdusta atas dirinya”

Dalam beberapa topik-topik agama terutamanya di dalam forum, golongan virus ini selalu menjadi agen dalam mempengaruhi pengetahuan penyoal. Sama seperti virus yang memberi kesan kepada program-program di dalam komputer anda, apabila seseorang menyoal, golongan virus ini akan mencelah dan memberi pandangan logik mereka sehinggakan si penyoal akan terpedaya dengan ilmu logik melampau golongan virus ini. Akhirnya, jawapan ilmu logik golongan virus yang melampaui ilmu wahyu ini akan menyesatkan si penyoal dari terus menggunakan kewarasannya dalam kehidupan beragama.

Ada seorang laki-laki yang bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Siapakah orang muslim yang paling baik ?’Beliau menjawab, “Seseorang yang orang-orang muslim yang lain selamat dari gangguan lisan dan tangannya”.[2]

Al-Hafizh Ibnu Hajar Al-Asqalani menjelaskan hadits tersebut. Beliau berkata, “Hadits ini bersifat umum bila dinisbatkan kepada lisan. Hal itu karena lisan memungkinkan berbicara tentang apa yang telah lalu, yang sedang terjadi sekarang dan juga yang akan terjadi saat mendatang. Berbeda dengan tangan. Pengaruh tangan tidak seluas pengaruh lisan. Walaupun begitu, tangan bisa juga mempunyai pengaruh yang luas sebagaimana lisan, yaitu melalui tulisan. Dan pengaruh tulisan juga tidak kalah hebatnya dengan pengaruh tulisan”.

Atas sebab itu kita disuruh berjaga-jaga dengan tulisan-tulisan kita yang mungkin membawa kita kejelekan atas diri kita sendiri kelak. Adalah lebih baik kita berdiam diri dari memberi apa-apa reaksi daripada berlagak pandai. Tidak ada salahnya dengan berdiam diri daripada mengeluarkan pandangan logik yang akhirnya menyelewengkan kefahaman saudara seagama kita. Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah bersabda.

“Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir maka hendaknya dia berkata yang baik atau diam.” [3]

Al-Imam Abu Hatim Ibnu Hibban Al-Busti berkata:

“Orang yang berakal selayaknya lebih banyak diam daripada bicara. Hal itu kerana betapa banyak orang yang menyesal kerana bicara, dan sedikit yang menyesal kerana diam. Orang yang paling celaka dan paling besar mendapat bahagian musibah adalah orang yang lisannya senantiasa berbicara, sedangkan fikirannya tidak berjalan” .[4]

Maka ada baiknya kita diam,daripada menyibukkan diri kita memberi respon yang tidak patut. Isu semasa terutamanya dalam hal berkaitan agama tidak boleh berdasarkan sangkaan atau ingatan yang samar-samar atas apa yang dipelajari sewaktu sekolah rendah, ianya mesti tertegak dengan nas dan dalil. Oleh itu, berhati-hatilah kita dari menjadi sebahagian dari golongan virus ini.

Bersambung...................................

[1] Qaf 50:16-18

[2] Hadith Riwayat Bukhari dari Abdullah Ibn Umar r.a. dan Hadith Riwayat Muslim dari Jabir r.a.

[3] Hadith Riwayat Bukhari no. 6475 dan Muslim no. 74.

[4] Raudhah Al-‘Uqala wa Nazhah Al-Fudhala hlm. 45

No comments: