Thursday, September 8, 2011

Introspeksi Pentarbiyahan Ramadhan di bulan Syawal



Kata orang, masjid dan surau akan kembali lengang (kosong ) selepas Ramadhan.

Kata orang, Al-Quran pula yang dahulunya menjadi santapan harian akan diketepikan.

Kata orang, manusia mula bermaksiat apabila geng syaitan terlepas dari dibelenggukan.

Kata orang lagi, lemang, ketupat dan rendang pula menjadi penyebab berat badan akan naik melonjak selepas hari perayaan.

Sejauh mana kebenaran pernyataan-pernyataan di atas untuk biar kita terus bermuhasabah tatkala mengorak langkah di bulan Syawal. Kenyataan sedemikian juga bertujuan mengetuk pintu kesedaran masyarakat tentang bagaimana masyarakat mencorak langkah-langkah dalam bulan Syawal selepas melambai pemergian Ramadhan.

Universiti Ramadhan diiktiraf sebagai medan melatih diri individu dengan jati diri Muslim sejati. Namun apakah individu itu dianggap lulus apabila melangkah keluar dengan sikap-sikap negatif lama yang masih sama? Sekiranya seorang graduan Universiti Ramadhan tidak mampu menterjemahkan latihan dan silibus yang diikutinya pada bulan Ramadhan dalam bulan-bulan yang mendatang, apakah graduan itu dianggap lulus?

Apakah benar anggapan bahawa bulan Syawal ini dianggap sebagai bulan untuk berehat-rehat dari melakukan amal-amal soleh? Dengan alasan kita telah berhempas pulas di bulan Ramadhan? Akhirnya kita akan kembali kepada persoalan, di mana duduk letaknya prinsip kita selaku seorang hamba, antara hamba Rabbani atau hamba Ramadhani?

Berpuasa sunat enam hari di bulan Syawal

‘Mega sale’ yang ditawarkan pada bulan Ramadhan itu berlanjutan pada bulan Syawal dengan promosi yang lebih hebat. Apabila amalan berpuasa selama sebulan seakan sudah menjadi norma bagi umat Islam, promosi lanjutan yang Allah Subhanallahu Ta’ala tawarkan ini masih berhubung kait dengan puasa. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Barang siapa yang berpuasa Ramadhan kemudian berpuasa enam hari di bulan Syawal, maka dia berpuasa seperti setahun penuh.” (Hadis Riwayat Imam Muslim)

Dalam hadis yang lain Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Barang siapa berpuasa enam hari setelah hari raya Idul Fitri, maka dia seperti berpuasa setahun penuh." (Hadis Riwayat Imam Ibn Majah)

Para ulamak membincangkan panjang lebar tentang perumpamaan puasa setahun penuh, antara pandangan yang paling masyur ialah pandangan berpuasa enam hari pada bulan Syawal setelah berpuasa pada seluruh bulan Ramadan menyerupai berpuasa fardu selama setahun adalah kerana puasa pada bulan Ramadan dibalas dengan ganjaran bersamaan sepuluh bulan (iaitu bersamaan dengan 300 hari), puasa enam hari (pada bulan Syawal) pula mendapat ganjaran sebanyak dua bulan (iaitu bersamaan dengan 60 hari),yang demikian itu menjadi sunah yang sempurna, maka tercapailah pahala beribadah setahun tanpa kesulitan sebagai kurnia daripada Allah dan nikmat ke atas hamba-Nya. (Taudhih al-Ahkam min Bulughul Maram ,jilid 3, ms. 576, Pustaka Azzam)

Prioriti antara Puasa sunat Syawal & Puasa Qadha?

Kesedaran untuk terus mengamalkan sunnah berpuasa enam ini semakin meningkat di kalangan masyarakat. Disebabkan waktu Syawal yang singkat, ramai yang beranggapan berpuasa sunat itu lebih prioriti berbanding puasa qadha (atas sebab musafir,haid,nifas pada bulan Ramadhan sebagai contoh).

Namun perlu diingatkan bahawa walaupun waktu bagi puasa Qadha adalah panjang sehingga bulan Syaban tahun berikutnya , kita tetap tidak pasti apakah kita mampu sampai ke tarikh itusebelum ajal menjelang. Justeru sesetengah para ulamak berpandangan puasa qadha adalah lebih wajar diutamakan sebelum berpuasa sunat di bulan Syawal dengan hujah bahawa puasa Qadha merupakan hutang yang wajib dilunaskan berbanding puasa sunat.

Hal ini juga menjadi hujah para ulamak bahawa ianya selari dengan hadis yang mennyatakan “Barang siapa berpuasa Ramadhan…” dengan erti kata keseluruhan bulan Ramadhan, barulah layak mengejar pahala puasa enam Syawal. Dan hal ini dianggap lebih bertepatan dengan maksud hadis di atas untuk mendapat keutamaanya seolah-olah berpuasa sepanjang tahun..

Formula Puasa ‘2 dalam 1’?

Atas sebab kesedaran mempunyai masa yang singkat, di sebalik jemputan rumah terbuka dan keinginan meraih pahala puasa sunat juga, wujud pemahaman di kalangan masyarakat bahawa dibenarkan berniat menggabungkan antara puasa sunat dan puasa qadha (ganti).

Namum, formula puasa serentak ini tidak didasari dengan mana-mana dalil daripada al-Quran mahupun as-Sunnah. Malahan para ulamak bersetuju bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat yang lain, ia mestilah diamalkan dengan sendirinya. Adalah mustahil untuk seseorang makmum yang ingin bersolat fardhu secara ber jemaah berniat mengikut imam pada masa yang sama berniat untuk melakukan solat sunat.

Justeru hendaklah kita mengetahui prioriti dalam beramal antara amalan sunat apatah lagi amalan wajib. Bagi yang tidak berkesempatan untuk berpuasa enam pada bulan Syawal atas sebab jumlah puasa qadha yang banyak, para ulamak mencadangkan diteruskan sahaja dengan puasa qadha, dengan harapan niat yang dipendam untuk turut sama menunaikan puasa sunat enam di bulan Syawal itu masih mendapat ganjaran, inshaAllah.

Kesimpulan

Jati diri Muslim itu perlukan perisai yang utuh dalam meneruskan hari-hari yang mendatang dan tidaklah amalan berpuasa itu bertujuan melainkan menjadi perisai dalam membentuk jati diri seorang Muslim sejati. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda dalam hadits Qudsi:

Dan sentiasa hamba-Ku mendekatkan diri kepada-Ku dengan amalan-amalan sunnah sehingga Aku mencintainya. (Hadis Riwayat Imam Bukhari)

Semoga dengan sedikit penjelasan ini dapat mendorong kita meneruskan amalan berpuasa di bulan Syawal, semoga amalan kita diterima dan bermanfaat pada hari yang tidak ada sesuatupun yang lagi bermanfaat kecuali yang menghadap Allah dengan hati yang bersih.

IbnYusof
8 September 2011 / 7 Syawal 1432
12.14 a.m
www.ibnyusof.blogspot.com

No comments: