Thursday, August 25, 2011

Lambaian Ramadhan Menyambut Syawwal


Ramadhan, bulan yang mulia ini akan berbaki.

Tatkala itu suasana Hari Raya akan terasa. Radio, televisyen pun sudah asyik dengan lagu-lagu raya.

Apakah agaknya kenangan dan amal yang kita tinggalkan dalam hari-hari yang berbaki ini selain puasa sehari-hari?

Tatkala orang-orang biasa sudah bergembira di ambang raya. Para ulamak dan orang-orang yang beriman sangat khuatir di hujung-hujung Ramadhan. Mereka khuatir tidak mendapat ampuan Allah, khuatir termasuk dalam doa yang diaminkan oleh orang yang dimakbulkan doanya,doa Rasulullah Sallallahu’alaihi Wa Sallam dalam hadis yang bermaksud.

Telah datang Malaikat Jibril dan ia berkata, "Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku (Rasulullah) berkata : ‘Amin’. [Hadis Riwayat Imam al-Bukhari]

Masihkah adakah amal yang boleh kita lakukan dalam hari-hari Ramadhan yang berbaki ini?

Ya!

Mentransformasi RM7 dalam bentuk ibadah?

RM7 sangat besar nilainya di sisi Islam. Ianya dipilih sebagai kadar kepada Zakat fitrah di negeri Wilayah Persekutuan mahupun Selangor pada tahun ini. Dengan RM7 ini, seorang individu Islam dapat memberi manfaat kepada diri sendiri dalam bentuk penyucian dan juga individu lain sebagai sumbangan.

Ibn Abbas Radhiyallahu 'anhuma berkata: "Rasulullah Shallallahu 'alaihi Wa Sallam mewajibkan zakat fitri, penyucian bagi orang yang puasa dari perbuatan sia-sia, yang buruk dan (memberi) makanan bagi orang miskin" [Hadits Riwayat Imam Abu Daud dan Imam An-Nasa'i]

Zaman serba moden ini semakin memudahkan. Tidak memerlukan kita beratur menunggu giliran menunaikan zakat., tunaikan sahaja secara sms mahupun online, dengan hanya satu klik! Anda telah menunaikan satu ibadah daripada rukun Islam!

Beribadah seribu bulan bersamaan 83.4 tahun?

10 malam terakhir ialah klimaks di bulan Ramadhan. Bukan klimaks mengira hari berbaki untuk raya, bukan juga klimaks menguli tepung untuk kuih raya, tetapi klimaks dalam beribadah. Nabi beri’tikaf di masjid pada 10 malam terakhir Ramadhan sehingga Allah mengambil nyawanya! Selepas baginda wafat, isteri-isterinya turut beriktikaf.

Namun, bak kata Imam Az-Zuhri:

“Aneh benar keadaan orang Islam, mereka meninggalkan i'tikaf padahal Rasulullah tidak pernah meninggalkannya sejak baginda datang ke Madinah sehingga baginda wafat" [al-I'tikaf Nazrah Taribawiyyah oleh Dr 'Abd al-Latif Balto]

Apa itu iktikaf? I’tikaf bermaksud duduk di masjid dalam rangka ibadah yang dilakukan oleh orang yang tertentu, dengan sifat atau cara yang tertentu dan pada waktu yang tertentu (Fathul Bari jld 4, hlm.344)

Hadirlah ke masjid, dan duduklah sebentar dalam rangka ibadah dan mengabdikan diri, hatta selama 1 jam maka dengan izin Allah ianya dianggap I’tikaf. Imam Nawawi menyebut : “Adapun tentang minima tempoh I’tikaf, pendapat yang benar yang diputuskan oleh majoriti ulamak ialah disyaratkan berada di dalam masjid, dan dibenarkan melakukannya dalam tempoh yang panjang mahupun pendek, hatta walau satu jam mahupun seketika” (al-Majmu’, jld.6, hlm.514)

Beribadahlah pada 10 malam terakhir untuk mencari satu malam yang misteri tarikh dan harinya, namun dinyatakan malam itu lebih baik dari seribu bulan, itulah malam al-Qadr atau Lailatul Qadr, malam diturunkan al-Quran.

Pilihan di tangan kita, mahu melambai pemergian Ramadhan dengan tangisan kegembiraan mendapat ampunan Allah, atau tangisan kerugian akibat gagal dan leka.

Wallahu'allam.

Ibn Yusof
20 August 2011 / 20 Ramadhan 1432
8.24 a.m
www.ibnyusof.blogspot.com

No comments: