1 Syawal hari perayaan.
1 Syawal hari kesyukuran.
1 Syawal hari kegembiraan.
1 Syawal hari keraian.
Namun apakah pula signifikasi ‘Eidulfitri yang mempunyai nilai dengan tertegaknya syiar Islam melalui sambutan perayaan pada hari tersebut?
Sebelum umat Islam melangkah masuk ke dalam bulan Syawal dan melambai pemergian Ramadhan, peringkat klimaks yang perlu dilalui oleh semua umat Islam ini hanya berlaku setelah diuji keimanan umat Islam melalui kewajiban berpuasa sebagai tanda orang yang beriman dan sanggup meredahi proses pentarbiyahan selama sebulan. Ini semua dilakukan bagi meraih suatu hasil yang besar signifikasinya dan telah dinyatakan secara jelas melalui firman Allah Subhanahu wa Ta’ala yang bermaksud:
“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa”[al-Baqarah, 2:183]
Para ulama rahimahullah telah mejelaskan apa yang dimaksud dengan taqwa, makna taqwa dapat disimpulkan sebagai suatu usaha melakukan apa yang diperintahkan oleh Allah dan menjaga jiwa dari perbuatan yang membuatnya berdosa, dan juga dengan meninggalkan apa yang dilarang [Rujuk Imam An-Nawawi, dalam Tahriru al-Fazhil Tanbih, hlm. 322 dan Ibn Katsir, dalam Tafsir Ibn Katsir terhadap ayat At-Thalaq : 2-3, jld. 4 hlm. 400]
Pemahaman terhadap makna taqwa itu selaras dengan makna hadis apabila Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
“Bahwasanya seorang hamba, tidaklah akan dapat mencapai darjat ketaqwaan sehingga ia meninggalkan apa yang tidak dilarang, supaya tidak terjerumus pada hal- hal yang dilarang” [Hadis Hasan Riwayat Imam Tirmidzi, Imam Ibnu Majah dan Imam Baihaqi] .
Makna lain bagi perasaan taqwa ini dapat dilihat melalui analogi yang dibuat oleh Ubai bin Ka’ab di dalam kisah hadis berikut:
Diriwayatkan bahawa Umar al-Khattab Radhiyallahu 'anhu pernah bertanya kepada Ubay bin Ka'ab mengenai taqwa, maka Ubay bertanya kepadanya: "Tidakkah engkau pernah melewati jalan yang berduri?". Umar menjawab: "Ya." Ubay bertanya lagi: "Lalu apa yang engkau kerjakan?" Umar menjawab: "Aku berusaha keras dan bekerja bersungguh-sungguh untuk menghindarinya." Kemudian Ubay menuturkan: "Yang demikian itu adalah Taqwa".[1] [Tafsir Ibn Katsir terhadap surah al-Baqarah ayat 2, jld. 1 hlm.46]
Justeru hari kegembiraan dan kemenangan yang disambut pada tarikh keramat yakni pada 1 Syawal itu ialah satu perayaan yang diraikan bagi menandakan syiar Islam setelah orang-orang yang beriman melalui proses pentarbiyan selama sebulan. Dan proses pentarbiyahan Ramadhan ini adalah berbentuk khusus kerana Allah Subhanahu wa Ta’ala mengkhususkan bulan Ramadhan dari bulan-bulan yang lainnya, di antara galakan dan motivasi bagi memperoleh objektifnya sepanjang proses pentarbiyahan ini dapat disimpulkan seperti berikut:
- Bau mulut orang yang berpuasa, lebih harum di sisi Allah Subhanahu wa Ta’ala, daripada minyak wangi kesturi.
- Para malaikat sentiasa mendoakan ampunan bagi orang yang berpuasa sampai ia berbuka puasa.
- Dibukanya pintu-pintu syurga dan ditutupnya pintu-pintu neraka.
- Terdapat ampunan bagi orang yang berpuasa
- Diikatnya syaitan.
- Terdapat Lailatul Qodar, iaitu suatu malam yang lebih baik dari pada seribu bulan.
Makanya lambaian seorang hamba terhadap bulan Ramadhan menuntut satu proses muhasabah diri yang amat mendalam, dengan menilai semula progres diri sepanjang usaha mencapai objektif taqwa selama proses pentarbiyahan yang memakan masa selama sebulan sehari semalam. Muhasabah diri juga merujuk kepada perasaan khuatir di sudut hati kecil supaya tidak tergolong dalam golongan yang Nabi doakan kecelakaannya yakni seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar darinya dengan tidak diampuni dosanya oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala. Hal ini tercatat di dalam kisah berikut:
Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata, "Celaka seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata : ‘Amin’.Kemudian Jibril berkata lagi, "Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi itu tidak memasukkan dia ke syurga dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’ “.Kemudian Jibril berkata lagi," Hai Muhammad celaka seseorang yang jika disebut nama engkau namun dia tidak bershalawat kepadamu dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’.” [Hadis Riwayat Imam al-Bukhari]
“Barang siapa yang mendirikan Qiyamu Ramadhan dengan penuh keimanan dan berharap pahala Allah, maka diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” [ Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim]
Hadis Ibn Abbas Radhiyallahu 'anhuma: "Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam mewajibkan zakat fitri, penyucian bagi orang yang puasa dari perbuatan sia-sia, yang buruk dan (memberi) makanan bagi orang miskin" [Hadits Riwayat Imam Abu Dawud dan Imam An-Nasa'i ]
“Barang siapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta dan keji serta amal perbuatan keji, maka Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak memerlukan puasanya yang sekadar meninggalkan makanan dan minuman” [Hadits Riwayat Imam Bukhari]
“Sedekah yang paling utama adalah sedekah di bulan Ramadhan” [Hadis Riwayat Tirmidzi].
“Barang siapa yang mendirikan qiyamulail pada saat Lailatul Qodar kerana iman dan mengaharapkan pahala Allah, nescaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu”. [Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim]
ii. Menjadi orang yang bertaqwa
Ø Berlebih-lebihan dan terjerumus dalam pembaziran sebelum dan sesudah ‘Eid
Ø Meninggalkan solat fardhu pada hari 'Eid
Ø Bercampur diantara lelaki dan perempuan (ikhtilat)
Ø Mengkhususkan ziarah kubur Pada Hari ‘Eid
Ø Melakukan ibadah di kawasan kubur seperti membaca Quran dan ibadah-ibadah lain
Ø Para wanita bertabarruj (berhias diri yang berlebihan) dan keluar rumah
Ø Berhibur 'sakan' (yang keterlaluan) dan lain-lain perbuatan yang melanggar batas-batas syarak.
تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنْكَ
“Semoga Allah menerima (amal) dari kami dan dari kamu.”
[Fathul Bari, jld. 2 hlm.446]
9 September 2010/30 Ramadhan 14231
4.22 p.m
[1] Ada hadis yang kisahnya sama dimuatkan oleh Imam Suyuthi dalam kitab Ad-Dur al-Manthur jld. 1 hlm. 61, lelaki yang bertanya itu bukanlah Umar al-Khattab tetapi Abu Hurairah Radhiyallahu 'anhu, hadis yang Imam Suyuthi maksudkan itu diriwayatkan oleh Ibn Abi ad-Dunya dalam kitab at Taqwa.
1. Raya Sakan:Siapa Jadi Ikutan?(2007)
2. Raya Sakan: Di Mana Batas Sempadan? (2008)
3. Sambutan E'idulfitri Cara Nabi Wajar Jadi Refleksi (2009)
1 comment:
Assalamu'alaikum belated 'Eidul-Fitr Mubarak, taqabbalallahu-minna wa-minkum wa-ahalahullahu-'alaik - lama x komen dkt sini, tambah lg sy yg suka menangguh, sy sebenarnya terfikir ttg artikel sblm ni, du'a`/zhikr yg ma`thur ditinggalkan, termasuk jg ucapan raya (walau yg ni athar), takbir, zhikr lps witr. Cuma du'a` buka puasa yg biasa di Msia tu termasuk athar? Okla du'a`/zhikr ni bkn di bibir sj tp patut mmberi kesan pd hati & 'amalan. Wallahua'lam Wsslm
Post a Comment